четвртак, 17. јануар 2019.

Kako da napravite brend od sebe 👂


Imate sopstveni biznis ili se bavite marketingom ili možda dizajnom?

Ako je odgovor da, onda verovatno ulažete dosta vremena i truda u izgradnju i očuvanje brenda nekog proizvoda ili usluge.

A šta je sa vašim ličnim brendom?

Jasno mi je za ljude koji nisu iz navedenih sfera, ali vi koji to radite za druge, žašto ne biste to radili i za sebe?

Čime god da se bavite, izgradnja svega ostalog bi vam išla lakše ukoliko pre toga izgradite vaš lični brend.

Posao bi vam išao lakše.

Ne biste morali da jurite klijente nego bi oni dolazili vama i bolje biste naplatil svoje usluge i lakše dolazili do stvari koje želite...

A ukoliko ste stvarno mnogo dobri u ovome, onda vaš lični brend može biti i vaš posao 👌

Sve ove stvari o kojima ću pisati su vrlo jednostavne, samo ih niste tako poslagali u glavi kako biste znali odakle da počnete.





Šta je brend


Jedna od definicija kaže:

Brend je dodata, neopipljiva vrednost koju neki proizvod ili usluga može da poseduje. Brend nastaje kada proizvodu ili usluzi pripišete osobine žive osobe.

Pravu vrednost brenda dobijamo kada njegovoj realnoj (materijalnoj) vrednosti dodamo vrednost koju mu daju sve one emocije, asocijacije, iskustva i informacije zbog kojih je neko spreman da odvoji određenu svotu novca kako bi došao u njegov posed.

Dakle, sve što ima dobar brend može skuplje da se naplati.

Personal brand = money

Hajde sada da postavimo stvari ovako:

Vi ste ta živa osoba sa određenim skupom vrednosti, osobina, emocija i iskustava iz gore navedene definicije.

Ako pravilno izgradite vaš lični brend, određeni ljudi, kompanije, proizvodi i usluge će se sada vezivati za vas.

Evo jednog, možda ne tako svetlnog primera, ali primera za koji ste verovatno svi čuli i koji radi posao.

Kylie Jenner



Koje je njeno zanimanje? Njen brend je njeno zanimanje.

Svaki proizvod koji izbaci ili reklamira se vezuje za nju i prolazi dobro jer je ona pre toga izgradila svoj brend kao i svoju publiku.

Preduzetnik je onaj ko pronadje način i naravno da je bitno kako, ali je još bitnije zašto.

Zato želim da prvo razmislite da li zaista želite da izgradite svoj lični brend, zašto to želite i šta će biti vaš brend.

Ovo su neka od pitanja koja će vam pomoći u tome:

  • Šta volim da radim, toliko da bih ga radio i besplatno?
  • Koji su moji talenti?
  • Za šta mi ljudi najčešće traže savete ili pomoć?
  • Kako volim da provodim vreme, kakav je moj životni stil?

U celom ovom procesu je bitno da budete ono što jeste. Sve ostalo je fejk.


Kako da izgradite svoj brend



Ukucajte u Guglu vaše ime i prezime. Ono što izlazi o vama, to je vaš trenutni brend. Ako ništa ne izlazi o vama, znači da nemate brend.

Ako se npr. zovete Petar Perić malo ste u problemu i treba se izboriti za poziciju u Guglu 😆

Ako izlazi nešto što niste više vi, onda treba da se rebrendirate.

Kako?

Krenite da delite vaša znanja, talente i stvari koje vas inspirišu. Podelite sa ljudima ono što jeste i ako je to nešto što je vredno, ljudi će to prepoznati i počeće da vas prate.

Da biste imali šta kvalitetno da delite, morate pre toga vi biti kvalitetni.

Ukoliko govorimo o znanju, morate dosta da radite na sebi i konstantno da čitate i učite kako biste imali inspiraciju za sadržaj koji biste mogi da podelite sa drugima.

Nije bitno samo koliko znaš, već koliko te je briga. Ako imate želju da pomognete drugim ljudima mnogo brže ćete izgraditi brend.

To je ono što ja intuitivno odavno radim, a da nisam ni znala šta mi može doneti. Nisam imala nikakvu strategiju ni taktiku, samo sam prirodno radila ono što volim, a to je da delim svoje znanje i pomažem drugima da i oni budu bolji.

Nekad objavim seriju edukativnih storija na instagramu, nekad napišem članak kao što je ovaj, objavim Linkedin post ili odgovorim na neko Quora pitanje.

Sada već vidite i neke kanale kroz koje možete distribuirati vaš sadržaj. Kanala danas ima puno. Treba da odaberete one koji su u skladu sa brendom koji ste definisali.

Ako želite da budete uspešana poslovna osoba i privučete klijente, sadržaj ćete deliti pre svega na Linkedinu, jer je to biznis mreža gde su ljudi navikli da čitaju o biznisu i stvarima koje im mogu pomoći u njihovoj karijeri. Naravno, niste ograničeni samo na ovu mrežu, ali je ona primarna za B2B.

Deleći vaša specifična znana, pozicionirate se kao ekspert u svojoj oblasti i ako ljudi to prepoznaju kao nešto vredno i korisno, sa tim ljudima uvek dolaze i klijenti.

Onda npr. Instagram ili Youtube možete iskorisiti da podelite neki vaš talenat. Ljudi će vas pratiti ako ste drugačiji ili zanimljivi  u nečemu.

Ako vam super ide gluma, možete snimati vaše skečeve ili imitacije kao što to radi npr. Lele Pons koja predstavlja život na smešan i malo iskarikiran način.



Ona je uz pomoć izgradnje brenda, publike i dobrog pozicioniranja na određenim društvenim mrežama danas postala i pevačica i radi sve ono što voli i u čemu uživa.

Evo i jednog domaćeg primera. Verovatno ste čui za Dinju- Sandru Slađev. Od potpuno nepoznate osobe, deleći svoj talenat na instagramu došla je do toga da je sada postala standup komičar, napisala je knigu i angažuju je više kao glumicu, što ona zapravo i jeste.




Kao što vidite, izgradnja brenda vam može pomoći u tome da stvari koje su bile vaš hobi postanu vaš posao.

Ako ste npr. slikar, možete putem društvenih mreža održati čas slikanja uz vino. Objasnite ljudima koje zanima da se i sami bave slikarstvom određene tehnike i metode. Posle ti ljudi mogu poželeti da se dodatno usavršavaju kod vas, a onda to možete i naplatiti.

Svaka osoba je dobra u nečemu. U čemu ste vi dobri?

Dakle, sve slobodno vreme van vaših obaveza treba da provedete kreirajući kvalitetan sadržaj i distribuirajući ga.

Zapratite ljude kojima se divite, koji su uspešni i koji su već tamo gde biste vi voleli da budete. Čitajte njihove tekstove, gledajte njihove videe i slušajte podkaste koji će vas inspirisati za vaše planove i ciljeve.

Otpratite iz života i sa društvenih mreža sve one koji vam unose nervozu, stres ili bilo kakvu negativnost. Napravite selekciju informacija koje dolaze do vas, kako biste isfiltrirali samo one koje su važne.

I kreirajte svoj sadržaj.

Ovo možda zvuči lako sada.

Neki ljudi imaju toliko harizme da postanu viralni čim se pojave i prestave svoj rad javnosti, ali takvi pojedinci su retki. Za ostalu većinu je potreban talenat u kombinaciji sa taktikom i strategijom da vas primete.

Razvoj ličnog brenda zapravo najbolje ide kreativcima kao što su fotografi, umetnici, muzičari, dizajneri, marketari itd.

Potrebna su vam i razna znanja, među kojima su prodajne i marketinške veštine, psihologija ljudi, storytelling...

Storytelling je jako važan jer ljudi vole priče. Priče koje su dobro napisane. Priče koje su lepo ispričane.

Ovaj video jako lepo opisuje važnost storytellinga - Nije bitno samo šta kažete već način na koji nešto kažete

Kako vam se dopao? Razmislite sada zašto je ostavio takav utisak na vas.

Kakva onda treba da bude vaša priča da bi privukla ljude?

  • Priča koja je lična i iz koje ljudi mogu dosta da nauče
  • Priča koja motiviše, inspiriše i budi emocije
  • Priča koja prikazuje kontrast - svetlost i mrak, pre i posle itd.
  • Priča koja ostavlja prostor za interpretaciju
  • Priča koju nisu očekivali


Pričajte svoje priče i isprobavajte. Realizujte vaše ideje i testirajte ih. Ne plašite se da li će nešto uspeti ili ne, jer ko nije probao nije ništa ni uspeo.

Uvek mi bude žao kad vidim koliko ljudi zbog straha šta će neko reći ili straha od neuspeha ne iskoriste svoje potencijale.

Evo primera kako sam ja nešto probala, a isprobavam i testiram stalno (growth hacker u duši 😀).

Kod mene na instagramu postoji jedan čitav odeljak koji se zove pevajuća usta gde se vide samo moja usta kako pevaju.

Niko nema ništa slično, pa je to definitvno postalo deo mog brenda na instagramu.

U sklopu pevajućih usta pevam pesme koje volim a nekada dam opciju i drugima da poruče pesmu.

Ubrzo sam došla na ideju, da kad već poručuju pesme, zašto ne bi probala to i da unovčim. Čisto da vidim da li bi iko platio.


Ostavila sam broj računa i zadala cenu od 200 dinara za 15 sekundi pevajućih usta uz smešan propratni komentar “da imam šta sutra za ručak”.

Dobila sam nekoliko uplata i svojom kreativnošću pokrenula i ostale ljude da budu kreativni i lepo se ismejala nazivima njihovih uplata 😂

Uplata:

  • 1 dinar - Zrno po zrno pogača
  • 20 dinara - Nije život jedna žena
  • 200 dinara - Za pljeku 

itd.

Uglavnom skupila sam oko 500 dinara za 7 otpevanih pesama od 15s.

Ok, ovaj novac nije ništa posebno, ali sam ipak pokrenula ljude i videla da to ima potencijala, a to je ono što sam htela da testiram.

Nakon ovoga dobila sam mnogo ozbiljnije ideje i odlučila da otvorim svoj YT kanal.

Slično sam eksperimentisala i sa Linkedinom. Isprobavala sam kakvi postovi najbolje prolaze, na kakve priče ljudi najviše reaguju i tako sam prošle godine završila u jednom članku kao jedna od najuticajnijih žena na Linkedinu.

I tako.

Ovo su samo neke od ideja koje smatram da su vam za početak dovoljne.

Zaista mogu na ovu temu nepresušno da pričam jer sam dosta isprobavala i testirala, ali ovaj članak mora da se završi da se ne pretvori u kurs ili ebook.

Ako imate neka pitanja, pišite u komentarima, rado ću vam pomoći i odgovoriti.

Nadam se da vam je ovo bilo koristno i da ćete malo eksperimentisati na sopstvenom primeru.

Ako vam pak to ne ide jer nemate specifična znanja i iskustva, uvek je bolje da radite šta vam ide, a za ostale stvari da angažujete stručnjake.


Kidajte! 😎

Ljubi vas Otomanka 💋

3 коментара:

Plemena i lideri 👁️

Ovaj članak je inspirisan knjigom Plemena od Set Godina. Kako sam imala prilike da vodim neka “plemena”, tematika knjige mi je već bila p...