Pre 5 godina, dok sam studirala Menadžment na FON-u, dobila sam na poklon knjigu „100 pravila za dobar menadžment“. Dopala mi se, pa sam još tada podvukla neke ključne stvari i ubacila ih u jednu prezentaciju. Danas, sa iskustvom od 3 godine rada u različitim firmama shvatam da je najvažnije od svega „znati kako sa ljudima“ (sve ostalo se lakše nauči), pa sam svoja iskustva i neke ključne stvari iz te knjige sažela u 15 pravila za uspešno vođenje tima za koje se nadam da će vam biti od koristi.
1. Izaberite prave ljude i napravite dobar tim
Pronađite ljude koji dele iste vrednosti.
Pametan menadžer je onaj koji je dovoljno razuman da izabere ljude da rade šta on želi, a da ima dovoljno samokontrole da se ne meša dok oni rade.
Saopštite članovima tima od samog početka šta se od njih očekuje, kao i šta mogu od vas da očekuju. Budite dosledni.
Tim ne funkcioniše dobro kada je svaki član usresređen na svoj cilj. Znaćete da imate tim kada čujete češće „MI“ nego „JA“.
Delite sa drugima ono što znate.
2. Potrudite se da se emotivno unesu
Trudite se da radite nešto zato što je to dobro, a ne samo zato što postoji šansa da ćete uspeti.
Vi morate da ih inspirišete, vodite, postavljate izazove.
Moraju da uvide važnost onoga što rade.
3. Postavljajte ciljeve i merite rezultate
Nema nerealnih ciljeva, već samo nerealnih vremenskih okvira.
Ciljevi moraju biti jasni, merljivi, dostižni, izazovni i vremenski određeni.
Ako imate dobro definisan cilj, naći ćete put.
4. Držite efektne sastanke
Unapred odlučite koji je cilj sastanka, šta želite da postignete i koliko će sastanak trajati i ispoštujte to.
Nikad ne ponavljajte već rečeno, onima koji su zakasnili (sledeći put će doći na vreme).
Ne zakazujte sastanke u okruglo vreme, već u 3 i 15 npr. (videćete da će ljudi uvek biti tačniji)
Dajte ljudima neki poziv na akciju. Podelite zadatke, ništa nećete postići samo pričom bez poziva na akciju.
5. Postavite granice
Dajte im prst i uzeće vam celu ruku.
Ukoliko vide da ste meki iskoristiće to. Reagujete kad vidite da nešto nije u redu.
Autoritet je 20% urođen i 80% stečen…pa, steknite ga.
Uklanjajte mrtvo tkivo, viškove i loše radnike.
6. Pustite ih da prave greške
Bolje učiniti nešto nesavršeno, nego savršeno ne učiniti ništa.
Ukoliko dozvolite ljudima da rade sami, radiće možda loše u početku , praviće greške i vi ćete im to dozvoliti... A onda će naučiti.
Grešiti jednostavno znači brže učiti.
Reci mi i zapamtiću na sat vremena, pokaži mi i zapamtiću na jedan dan, dozvoli mi da sam uradim i zapamtiću zauvek. – Stara kineska poslovica
7. Prihvatite različitost u timu
Kad bismo svi bili isti, ne bi bilo potrebe za timom.
Dozvolite ljudima da budu ono jesu i da daju svoj lični doprinos.
Neke članove ćete morati da požurujete a neke ne. Neki ljudi vole da ih ostavite na miru da obavljaju posao, doći će i reći vam ako im treba pomoć (samomotivatori). Nemojte previše menadžerisati njima. Dok će nekim drugima biti više potrebno da rukovodite njihovim postupcima.
8. Ohrabrite ljude
Grupa postaje tim kada je svaki član tima dovoljno siguran u sebe i svoj doprinos da hvali osobine ostalih članova.
Ukoliko ne pokažete ljudima da ste zadovoljni njima, oni će uvenuti. Šansle da budu dobri su znatno veće ukoliko ih pohvalite unapred. Morate da budete prilično sigurni u sebe, da biste pohvalili nekoga unapred. Ukoliko sumnjate u sebe, sumnjaćete i u njih.
Što više odgovornosti dajete ljudima to ćete im više verovati, što ih više hvalite, više ih ohrabrujete, a oni će vam sve više davati za uzvrat.
9. Preuzmite krivicu
Lako je koristiti tim za izgovore ali to ne prolazi.
Ništa ne stvara veću lojalnost nego šef koji preuzima odgovornost, a za to je potrebna samouverenost, hrabrost i poverenje.
Naviknite ih da vam donose rešenja, a ne probleme.
10. Obezbedite najbolji mogući material
Nabavite šta god je potrebno da njihov posao urade brže, bolje, produktivnije…
Ukoliko im je potrebna tehnologija - obezbedite im.
Do ut des - Daj da bi ti se dalo.
11. Napravite dobru atmosferu i slavite uspehe
Dajete primer svojim zaposlenima. Ne tražite im da poštuju stvari kojih se vi sami ne pridržavate.
Bez tima vi ste ništa. Iskreno se zainteresujte za njih i njihove živote. Ako nemate vremena – nađite ga.
To što niste uspeli ne znači da se niste borili, i trud se nagrađuje. Slavite borbu, odlučnost, timski rad, pokretačku snagu, uspeh i vrednoću.
12. Inspirišite lojalnost i timski duh
Velike su šanse da ćete viđati članove svog tima češće nego članove svoje porodice.
Trudite se da budete poštovani i osoba koja svima služi za ugled, kojoj se veruje i na koju se mogu osloniti.
Ono što treba da uradite je: da pohvalite članove tima, da budete ljubazni prema njima, da im verujete, da ih podstičete, da ih motivišete, da ih vodite i razvijate.
13. Aktivno slušajte
Ako mislite da sve znate, velike su šanse da ćete biti prezauzeti slušanjem sebe da biste imali vremena da slušate druge. A slušajuću sebe samo ponavljate ono što već znate.
Nemojte nikada biti suviše ponosni za još povratnih informacija.
Slušajte ljude koji su u vašem timu, pričajte sa njima, neka vam daju svoje ideje i sugestije...
Ne gledajte sagovornika samo u finkciji svojih potreba.
14. Budite spremni da kažete DA
Na nove ideje, novu tehnologiju, modernizaciju ..
Najveće izume ovog veka napravili su inovatori – ljudi koji su postavljali pitanja i zamišljali stvari koje nisu postojale.
Ako svako ima novu ideju svake nedelje, to je čitava gomila ideja do kraja godine. Nagradite dobre ideje i stvorite kulturu gde se ideje prepoznaju, cene i implementiraju.
Ako uvek budete radili ono što ste do sada radili, uvek ćete i dobijati ono što ste do sada dobijali.
Krećite se stalno napred, jer ako to ne budete radili, gomila drugih hoće.
15. Komunikacija i razumevanje
93% komunikacije čini neverbalna komunikacija (govor tela i ton), dok samo 7% čine izgovorene reči. Nije važno samo šta kažete već i način na koji to kažete.
Nerazumevanje i manjak komunikacije obično je u osnovi problema većine ljudi. Ako uspešno ne razmenjujemo informacije, to može dovesti do frustracije, konfuzije i loših vibracija među zaposlenima.
Dobra komunikacija i razumevanje su ključ povezanosti i šire osećaj svrhe.
Нема коментара:
Постави коментар